Let op! Alleen voor dames.


Yogatherapie past zich aan naar het individu. Over het algemeen moet je als student tijdens een groepsles doen wat er op dat moment getoond wordt. Tijdens een Yogatherapie sessie wordt er gekeken naar wat jij op dat specifieke moment nodig hebt. Om dit te kunnen bepalen wordt de sessie gestart met een intake. Op deze manier is yogatherapie een veel persoonlijkere hands-on benadering.

Yogatherapie heeft raakvlakken met fysiotherapie, counseling en zelfs revalidatie. We luisteren, we geven aandacht, we ademen samen, we bewegen samen, we creëren kracht en flexibiliteit en de nadruk ligt op ontspanning.

Tijdens een yogatherapie sessie worden standaard yoga oefeningen gebruikt, toch bestaat yogatherapie uit meer dan alleen yoga. Afhankelijk van een ziekte of probleem kunnen wij samenstellen wat voor jou werkt. Dit kunnen ook pilates oefeningen of ademhalingsoefeningen zijn.

Wat is yogatherapie?

Yogatherapie is een vorm van therapie waarbij yoga oefeningen en yoga ademhalingstechnieken op maat worden toegepast. Een yoga therapeut stelt een gepersonaliseerde sessie samen die als doel heeft, herstel van lichaam en geest. Er wordt binnen deze vorm van therapie veel aandacht besteed aan hoe jij je op dat moment voelt. De sessies zijn in kleine groepen of privé met de therapeut.

Afhankelijk van je gemoedstoestand op de dag van je sessie wordt er door de yoga therapeut bepaald welke type oefeningen er uitgevoerd gaan worden. Dit kan variëren van actieve oefeningen tot meer kalmerende oefeningen. Hieronder vind je een aantal voorbeelden waar een yogatherapie sessie uit kan bestaan:

  • Pranayama’s (ademhalingsoefeningen);
  • Meditatie oefeningen;
  • stretch oefeningen;
  • dynamische kracht oefeningen
  • ondersteuning bij het integreren van de yoga filosofie binnen de eigen levensstijl.

Niet alleen tijdens de sessie met de therapeut voer je oefeningen uit, het kan ook zo zijn dat je opdrachten voor thuis meekrijgt. De bedoeling hiervan is dat je op deze manier makkelijker een ritme kunt creëren en vooral ook kunt aanhouden.

Yogatherapie kun je doorgaans goed combineren met andere typen behandelingen zoals fysiotherapie, massage, psycholoog, etc. Raadpleeg bij twijfel altijd een dokter. Het doel is te allen tijde dat de therapie een bijdrage levert en niet je herstel of andere persoonlijke processen in de weg gaat zitten.

Wat zijn de voordelen van yogatherapie?

De voordelen van yogatherapie zijn dat de oefeningen die uitgevoerd worden, stimulerend werken voor lichaam en geest doordat deze specifiek zijn samengesteld voor wat het lichaam nodig heeft. Op deze manier voorkom je overbelasting van het lichaam en creëer je een positieve associatie zodat je ook thuis door kunt gaan met het uitvoeren van de oefeningen. Daarnaast heeft yogatherapie nog andere voordelen:

  • Vermindert stress;
  • verbetert de lichaamskracht;
  • verbetert de flexibiliteit van het lichaam;
  • stimuleert het concentratievermogen;
  • brengt lichaam en geest in balans;
  • zorgt voor bewustwording;
  • verbetert de spijsvertering;
  • verbetert de ademhaling;
  • stimuleert de longcapaciteit;
  • kalmeert de geest.

Voor wie?

Yogatherapie is voor iedereen. Deze vorm is voornamelijk geschikt voor fysieke klachten zoals spierspanningen en slaapproblemen. Ook voor de meer mentale klachten zoals een burn-out en angstklachten kan yogatherapie veel betekenen. Omdat deze vorm van therapie meerdere aspecten benadert is er een breed scala aan symptomen die met deze vorm behandeld kunnen worden.

Heb je geen specifieke klachten en wil je werken aan je persoonlijke ontwikkeling met als thema bewustwording, ook dan kun je voor deze vorm van therapie kiezen. Je hebt één op één contact met de teacher. Dit is een hele fijne manier om je yoga skills te verbeteren en yoga oefeningen uit te voeren die goed voor je lichaam zijn.

Het gebeurt regelmatig dat mensen starten met yoga maar eigenlijk geen idee hebben welke yoga vorm echt geschikt is. Een yoga stijl leuk of fijn vinden is uiteraard niet hetzelfde als een yoga stijl die stimulerend werkt op eventueel herstel of balans van het lichaam. Met yogatherapie kun je hier heel bewust op inspelen. Yogatherapie kun je inzetten bij:

  • burn-out;
  • overspannen zijn;
  • chronische stress;
  • spierklachten;
  • trauma;
  • hyperventilatie;
  • het stellen van doelen;
  • angstklachten.

Voor een passend advies is het belangrijk om altijd te zorgen dat je therapeut goed op de hoogte is van je klachten.